یوگا و سلامتی

نکته‌ای که در مورد یوگا و سلامتی وجود دارد این است که متاسفانه معمولا تمایلی به انجام آن نداریم، اما همیشه پس از انجامش حس خوبی پیدا می‌کنیم. از روزی که تصمیم میگیریم هر روز یوگا کار کنیم، این ورزش برای ما اثرات مثبت بسیاری می‌گذارد. انجام حرکات یوگا فواید بسیاری برای سلامتی دارد. ما در این مقاله چند مورد آن را برگزیده‌ایم که امیدواریم شما را قانع کند آن را امتحان کنید.

 

یوگا اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

بر اساس نظر مجله «شِیپ» (Shape)، «اعتماد به نفس برای هر کسی یک امتیاز به شمار می‌رود، به شما احساس خوبی می‌دهد و باعث می‌گردد اطرافیان‌تان احساس آرامش و اطمینان کنند.»
بعضی از حرکت‌های یوگا به طور خاص روی اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. وقتی تازه شروع به کار می‌کنید این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌تر می‌شوند. فراموش نکنید هیچ کس از کمی اعتماد به نفس بیشتر ضرر نخواهد کرد.

بیشتر درنگ می‌کنید.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

با انجام یوگا، یاد می‌گیرید در لحظه زندگی کنید. زمانی که یوگا را شروع می‌کنید،اوایل احساس کم‌طاقت بودن می‌کنید.دوست دارید حرکات را با عجله انجام بدهید. به علاوه اینکه مرتب زمان را چک می‌کنید. با ادامه‌ی تمرینات یوگا، می‌آموزید که ذهن خود را آرام و بر حرکت و تنفس تمرکز کنید. توانایی آرام کردن ذهن و در آن واحد بر یک چیز تمرکز کردن، در تمام ابعاد زندگی‌ مفید خواهد بود.

تنفس درست را یاد می‌گیرید.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

بر اساس مقاله‌ای در سایت «سلامتی و یوگا » (health and yoga) یادگیری تنفس به روش یوگا اثرات مثبت ملموسی به همراه دارد. اثراتی از جمله موارد زیر:

  • فشارهای غیر طبیعی سیستم گردش خون را در اطراف قلب و اعضای گوارشی از بین می‌برد.
  • به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم ، COPD یا آمفیزم (emphysema) کمک می‌کند تا بر نگرانی ناشی از نفس‌تنگی غلبه کنند زیرا یوگا ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • محرک‌های عصبی مربوط به عروق قلبی را تقویت می‌کند.
  • اضطراب عصبی و حسی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • با افزایش تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن، میزان سم‌زدایی را  تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.
  • با توزیع انرژی میان غدد داخلی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • ذهن را آرام و تعادل ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند.


همچنین بخوانید: چگونه با تمرینات یوگا به آرامش ذهن دست یابیم؟


 

 

شما را از حالت بدن‌تان آگاه می‌کند.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

زمانی که یوگا کار می‌کنید، حالت بدنی‌ و ایستایی به شکلی قابل توجه بهبود میبابد. حرکات یوگا به ما می آموزد با قامتی راست بایستیم، به طوری که سر در راستای قلب، و قلب در راستای لگن‌ خاصره باشد. حتی هنگامی که نشسته‌اید اگر حالتی خمیده به خود بگیرید، متوجه می‌شوید و طرز نشستن  را درست می‌کنید. نکته‌ی دیگری که می‌توان متوجه شد این است که با اصلاح حالت بدن، نفس‌ها عمیق‌تر و در نتیجه تنفس نیز بهتر شده است.

 

هر جایی می‌توانید یوگا کار کنید.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

شما هر جایی می‌توانید تمرین یوگا کنید. اگرچه خوب است که با زیرانداز مخصوص و شخصی داشته باشیم، به کلاس یوگا برویم یا در خانه‌مان فضایی راحت برای این کار داشته باشیم؛ اما بدون همه این‌ها هم، در هر جایی می‌توانید یوگا کار کنید. در فضای مجازی ویدئوهایی از کسانی هست که در سفر، محل کار، کنار ساحل و… حرکات یوگا را انجام داده و از ان لذت می‌برند. ویدئوهای آموزشی بسیار مفید هستند، که می‌شود به کمک آنها حرکات بسیاری آموخت.

 

یوگا لزوما ورزش گرانی نیست.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

جز زمانی که برای خود ورزش صرف می‌کنید،می‌توان بودن هیچ هزینه‌ای به فعالیت پرداخت. برای یوگا می‌توان از لباس‌هایی که از پیش داشته‌اید، استفاده کنید.بدون رفتن به مکان خاص و معمولا در خانه تمرین داشت. همچنین یکی از سایت های بروز سایت یوگا با آدرین (Yoga With Adriene) است که میتوان از آن کمک گرفت. این روزها انبوهی از ویدئوهای آموزشی در دسترس شما است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

لاغر و قوی‌تر می‌شوید.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

از همان شروع یوگا متوجه می‌شوید در بیشتر حرکات از وزن خودِ شخص به عنوان وزنه و مقاومت استفاده می‌شود. مثلا در پلانک یا حرکت سگِ سرپایین، شما باید وزن بدن‌تان را تحمل کنید. انجام این حرکات با تمرینات بیشتر آسان‌تر خواهد شد زیرا من قوی‌تر می‌شوید. همچنین لاغرتر شده‌ و بر تناسب اندام شما می‌افزاید. به گفته‌ی مجله‌ی سلامت (Health)، اگر به دنبال لاغر شدن و در عین حال داشتن ظاهری زیبا هستید، سریع‌ترین روش، انجام منظم حرکات یوگا است.

یوگا استرس را از بین می‌برد.

یوگا و سلامتی
یوگا و سلامتی

بنا بر نظر مجله‌ی «پریوِنشِن» (Prevention )، در دوره‌ی گذار، مثل زمان تعطیلات، یا هر زمانی که اوضاع زندگی کمی پیچیده است، تمرینات کوتاه یوگا (حتی به اندازه‌ی ۱۰ دقیقه، اگر بیشتر از این وقت ندارید) باعث کاهش تنش می‌شوند.
با شگفتی تمام، بعد از تنها یک مدت کوتاه تمرین حرکات یوگا، آرام شده و از نظر ذهنی سبک‌تر و از نظر فیزیکی رهاتر می‌شوید.

 


همچنین بخوانید : فواید یوگا


 

 

یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است. ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقآ چگونه بوجود آمده کمابیش ناممکن است. چرا که تاریخ شکل گیری یوگا به سالهای بسیار دور برمی گردد.

یوگا ورزش فوق‌العاده‌ای است و مزایای آن در سلامتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این فهرست ذکر شده است. اگر تا به حال سراغ یوگا نرفته‌اید، حتما آن را امتحان کنید. حتی تمرین‌هایی به مدت تنها ۱۰ دقیقه هم اثرگذارند. اگر پیش از این یوگا کار کرده‌اید، سعی کنید آن را به طور پیوسته و منظم ادامه دهید. مطمئن باشید فواید یوگا ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید