تقویت حافظه آیا امکان پذیر می باشد؟

مطالعات اخیر ثابت کرده است بله تقویت حافظه امری ممکن است . همانطور که ما می توانیم با ورزش کردن عضلات خود را تقویت کنیم با یک سری اصول نیز می توان مغز خود را پرورش داد.

به طور کلی علم تقویت حافظه بسیار گسترده می باشد . دانشمندان زیادی بر روی این موضوع تحقیق کرده اند . نتایج تحقیقات بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصول کلی تقویت حافظه و همچنین بهبود توانایی های ذهنی و ضریب هوشی اشنا کنیم . در ادامه با ما همراه باشد.

پرورش توانایی های مغزراه های بسیار موثر و کارامد در تقویت حافظه :

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم ، روش های تقویت حافظه و مغز به طور کلی به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

1- حفظ سلامت جسمی و روانی خود .

2- انجام تمرینات و ورزش های ذهنی .

3- افزایش مهارت های اجتماعی .

سه دسته بالا به صورت کلی بیان شدند که در ادامه به تفصیر انها را بررسی خواهیم کرد. هرکدام از موارد ذکر شده به نوبه خود نقش عظیمی در تقویت حافظه و ضریب هوشی که اصلاحا آی کیو ( IQ ) گفته می شود دارند .

تقویت حافظه

روش های حفظ و افزایش سلامت بدن

حتما این ضرب المثل معرف را شنیده اید که می گوید عقل سالم در بدن سالم می باشد. بله برای اینکه بتوانید درست از توانایی های ذهنی خود استفاده کنید نیاز دارید تا جسم خود را نیز پرورش دهید . عادات غذایی درستی داشته باشید . همچنین بسیار تاکید شده که حتما در برنامه روزانه خود جایی برای ورزش کردن بگذارید.

به طور کلی برای حفظ سلامت بدن خود و همچنین افزایش آن باید نکات زیر را رعایت کنید:

1- خواب مناسب ، کافی و منظم داشته باشیم .
2- تغذیه مناسب داشته باشیم .
3- حداقل روزی 15 دقیقه ورزش کنیم .

حتما بخوانید : روش های حفظ سلامتی

خواب مناسب از مهمترین عوامل تندرستی می باشد. اگر شما امکان ورزش مستمر را ندارید ، تمریناتی در فواصل چند دقیقه و با شدت بالا مانند دویدن در جا ، بالا و پایین رفتن از پله ها یا پریدن رو به جلو  ، راه پیمایی و قدم زدن آرام بعد از آن .  انجام این تمرینات برای 5 – 6 دقیقه و 3 بار در روز بسیار مفید خواهد بود.

پرورش مغز با انجام تمرینات ذهنی

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هوش موضوعی نیست که از پیش تعیین شده باشد.درجه هوشی که با آن متولد می شویم،تنها یک نقطه آغاز است و علی رغم خصوصیات ژنتیکی،ما این امکان را داریم که باهوش تر شویم و میزان ضریب هوشی (IQ) خود را افزایش دهیم و حتی بی نهایت شویم.

مغز انسان

امروزه روش ها و تمریات زیادی برای تقویت حافظه ساخته شده اند. ما می توانیم با انجام روزانه و مستمر این تمرینات به صورت چشمگیری توانایی های ذهنی خودمان را تقویت کنیم.

مهمترین فعالیت ها و تمرینات برای افزایش توانایی ذهنی عبارتند از:

1- انجام محاسبات ساده ریاضی به صورت سریع

2- مطالعه  با صدای بلند

3- یادگیری یک مهارت جدید

4- انجام بازی های ذهنی

محاسبات سریع ریاضی

محاسبات ساده ریاضی با حداکثر سرعت ممکن 

شاید وقتی گفته شد که با انجام محاسبات ساده ی ریاضی می توانید عملکرد ذهنتان را افزایش دهید ، تعجب کردید و دچار تردید شدید. ولی باید بدانید دقیقا همین محاسبات ساده هستند که عملکرد ذهنی را افزایش می دهند، اما اگر آن ها را سخت و پیچیده کنید، منطقه ی کوچکتری از مغز شما به فعالیت می پردازد. این تنها یک ادعا نیست بلکه دانشمندان فعالیت های مغز را در حالت های مختلف توسط fmri ثبت کردهو به این نتیجه رسیده اند که محاسبه ی ساده و سریع فعالیت مغز را به حداکثر ممکن افزایش می دهد .

ورزش صبگاهی برای بسیاری از مردم ظاهرا به صورت یک برنامه ریزی روزانه درآمده و ان ها می دانند این ورزش منظم خون رسانی به عصلاتشان را افزایش می دهد و توان عضلانی و سلامت جسمی آنها را بالا می برد.

رویکرد ورزشی در مورد مغز – به عنوان یک اندام – در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است ولی حقیقت این است که مغز نیز مانند سایر اندام ها فعالیت دارد و به وسیله مویرگ ها از خون تغذیه می کند. پس ورزش منظم ذهنی در بهبود فعالیت و خون رسانی بهتر به ان موثر است.

به امید اینکه ورزش ذهن و توجه به آن همانند ورزش جسم ، جزئی از برنامه روزانه زندگی شود تا سلامتی، کارایی و توانایی ذهنی در سطح جامعه افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here